Leesproblemen en spellingsproblemen:
-- dyslexie -- dysorthografie --
Niet alleen gesproken taal, maar ook geschreven taal behoort tot het domein van de logopedist.
Zo kunnen mensen, meestal kinderen, met lees- of spellingsproblemen door ons begeleid worden.
Na een grondig onderzoek van de lees- en schrijfvaardigheden aan de hand van gestandaardiseerde tests wordt uitleg gegeven over de te ondernemen stappen.
Problemen die aan het licht kunnen komen, zijn bijvoorbeeld
voor lezen:
- moeite met het aanvankelijke leesproces, bv. met het koppelen van klanken aan letters of met het aaneenschakelen van klanken tot woorden
- omkeringen van letters, letterposities en woorden, vb. d/p/b, ie/ei, straat/staart
- moeite met het automatiseren van klanken/letters vb. eu/uu/ui, n/ng/nk,
- spellend lezen, bv. fluisterend of inwendig elke letter afzonderlijk verklanken
- te traag lezen, bv. tempo ligt te laag waardoor er tijd te kort is om opdrachten volledig te volbrengen
- te radend lezen, bv. te vluchtig kijken waardoor er te veel fouten worden gelezen en zo de inhoud niet meer correct blijft
- te snel lezen, waardoor er te veel fouten worden gelezen
- moeite met begrijpend lezen
- moeite met vreemde talen, bv. Frans, Engels,...
voor schrijven:
- moeite met het aanvankelijke schrijfproces, bv. met het koppelen van klanken aan letters of met het uiteenrafelen van woorden tot klanken (spellen)
- verwarren van gelijkende letters, bv. h/k, a/o, m/n , ie/ei,
- verwarren van gelijkklinkende letters, bv. f/v, s/z, p/b, t/d
- moeite met het automatiseren van klanken/letters vb. eu/uu/ui, n/ng/nk,
- moeite met spellingsregels, bv. open en gesloten lettergrepen, ch/g, eindletters,
- moeite met spraakkunst, bv. de juiste schrijfwijze van werkwoorden, zinsontleding
- moeite met vreemde talen, bv. Frans, Engels,...
Meestal is er sprake van een combinatie van voornoemde problemen. Zeker dan kan logopedische behandeling effectief zijn.
Sla niet meteen in paniek als u een aantal van deze problemen bij uw kind herkent, maar overleg met zijn/haar leerkracht en overweeg eventueel een nader onderzoek bij een deskundige.
Het uitschrijven van een dyslexie - dysorthografie attest, gebeurt met de nodige voorzichtigheid, en pas als bewezen is dat ondanks intensieve therapie er nog hardnekkige problemen blijven, die het kind bemoeilijken om op een normale wijze zijn schoolloopbaan te doorlopen. Zodat de school specifieke maatregelen kan treffen en het kind toch kansen krijgt om een diploma te behalen.